Shopping Cart

אין מוצרים בעגלה.

אקסטרוזיה – תהליך העיבוד של המזון היבש

אקסטרוזיה – תהליך העיבוד של המזון היבש לחיות המחמד

רוב רובן של חיות המחמד שלנו אוכלות מזון יבש (מזון בכופתיות). מעטות מהן ניזונות ממזון רך בשימורים. עוד יותר מעטים מהלקוחות שלנו זכו להכיר ולהיחשף לסוג אחר של תזונת חיות מחמד – המזון הטבעי! אז מה זה מזון טבעי? במה הוא שונה מהמזון היבש ומהמזון הרטוב בשימורים? מה עדיף? מה בריא יותר ולמה? במאמר זה ננסה לענות על כל השאלות, נביא בפניכם מידע שסביר להניח שלא ידעתם, נפתח בפניכם עולם חדש של גישה תזונתית ואנו מקווים שנצור עניין ונרחיב אופקים.
אז בואו נתחיל בהגדרה של כל אחד משלושת הסוגים השונים של תזונת חיות המחמד שלנו.

מזון רך בשימורים:
מזונות רכים/רטובים מגיעים היום בקופסאות שימורים, בשקיות המכונות “פאווצ’ים” או בצורת מעדנים (לרוב בתוך חמגשיות קטנות). ישנו מגוון גדול מאוד של סוגים, של טעמים, של איכויות, של גדלים ושל מחירים. לא משנה מה איכות המזון הרטוב שבחרתם – הוא עדיין נחשב מזון מעובד.

מזון יבש:
מזונות יבשים הם המזונות הנפוצים ביותר. הם מגיעים בצורה של כופתיות. ישנם היום מספר חברות המייצרות מזונות המכונים “רכים/קשים למחצה”. אלו הם מזונות יבשים שמכילים אחוזי לחות גבוהים יחסית ולכן הנם קלים יותר לפיצוח וללעסיה. גם המזונות היבשים וגם אלו הרכים למחצה מוגדרים כמזון יבש מעובד. גם בקטגוריה זו ישנו מגוון מאוד מאוד גדול של חברות, איכויות, טעמים ומחירים.

מזון טבעי:
מזון ייעודי לחיות המחמד שאינו עבר תהליכי עיבוד בכלל או שעבר תהליכי עיבוד מינימליים הנדרשים אך ורק לשמירה על דרישות משרד הבריאות והחקלאות להבטחתו כבריא ונטול סלמונלה.

אם כך אנחנו מבינים למעשה, שההבדל הגדול בין שני סוגי המזון הראשונים לזה הטבעי הוא בתהליך העיבוד שלהם. מזון יבש ומזון רטוב עוברים תהליכי עיבוד בעוד שהמזון הטבעי כמעט שלא. מה הם תהליכי איבוד אלו ואיך זה משפיע על איכות התוצר הסופי בפועל?

אקסטרוזיה – בואו נלמד מה זה:

תהליך הייצור והעיבוד של הרוב הגדול (יש ממש מעט מותגים יוצאי דופן בעולם, רובם הגדול לא נמכר בארץ) של המזונות היבשים לחיות המחמד נקרא אקסטרוזיה. אקסטרוזיה היא שיטת ייצור ייחודית של אפייה מהירה וייבוש מהיר באוויר. בשיטה זו חומרי הגלם מהם מיוצר המזון עוברים ייבוש ובישול ובטמפרטורות מאוד מאוד גבוהות (יכולות להגיע גם ל 180 מעלות צלזיוס) למשך פרקי זמן קצרים. באופן זה קיבלנו שיטה שמאפשר התמודדות עם כמויות גדולות של חומרי גלם בצורה יעילה ומהירה ולכן היא נחשבת שיטה כלכלית מאוד (משתלמת מאוד) עבור ייצרני המזון המשתמשים בה.
תהליך האסטרוזיה אומנם כלכלי מאוד לייצרן אבל יש עליו לא מעט ביקורת. נביא את הנקודות העיקריות:
* פגיעה בערכים התזונתיים של המזון: ככל שחומרי הגלם במזון חשופים לחום ככה יורד ערכם התזונתי. וויטמינים ומינרלים לרוב רגישים לחום ויכולים לההרס או להיפגם בחשיפה לחום גבוהה.
* פגיעה ברמת הטעימות של המזון: מזון שעבר תהליכי ייבוש כמעט ותמיד יהיה פחות טעים ואטרקטיבי עבור חיות המחמד.
* ייתכנות להיווצרות חומרים מסרטנים: בשנים האחרונות ישנם מחקרים שמוצאים קשר בין תהליך האקסטרוזה לבין היווצרות כמויות גדולות של רדיקלים חופשיים ורכיבים מסרטנים. רכיבים אלו הם תוצרים של תהליך החימום האינטנסיבי אשר מבוצע תוך כדי הפעלת לחץ רב בשיטת האקסטרוזה. חלקיקים אלה עלולים להזיק ולפגום במבנה המולקולרי של המזון ולהוביל לחמצונו המוקדם. לאחר אכילתם הם יכולים לתקוף גם את תאי הגוף ועלולים להוביל למחלות כרוניות שונות.

אז איזה תהליך עובר המזון הטבעי?
בניגוד למזונות מעובדים, המזון הטבעי עובר טיפול קצר יחסית ובטמפרטורטת נמוכות מאוד. טמפרטורות אלו לא נועדו לייבש אותו (ולכן הוא כמעט תמיד יגיע בצורה של מזון רטוב) אלא רק להשמיד בו את הפתוגנים (גורמי מחלה כגון חיידקים) המסוכנים לחיות המחמד. טמפרטורות אלו אומנם משמידות את הפתוגנים אך הן עדינות מספיק בכדי לשמור על הרכיבים הפרוביוטיים, על האנזימים ועל מרבית יסודות המזון והערכים התזונתיים שבחומרי הגלם. בנוסף, ידוע שטמפרטורות אלו משמרות את הטעם הגבוהה של חומרי הגלם ולכן מביאות למזון טעים ביותר. בשל היותו מזון טבעי שכמעט ואינו מעובד הוא נחשב קל יותר לעיכול ויכול לסייע במקרים של בעיות עיכול, ריח גוף רע, בעיות אלרגיה ועוד. האכלה בתזונה טבעית לרוב מביאה להקטנה משמעותית מאוד בכמות הצואה ולקבלת צואה קשה ויבשה יותר.

על מנת לשמור על שקיפות מלאה נציין את הנקודות שמהוות את הביקורת המרכזית על מזון זה:
* הוא נוטה יותר להידבק לשן ולכן פחות ידידותי מהבחינה הדנטלית. מזון יבש מסייע מעט לניקוי השן (בעת לעיסתו יש חיכוך המנקה מעט את השן, במיוחד אם גודל הכופתיות גדול) ולא נוטה להידבק לשיניים. ולכן, אם בחרתם בתזונה טבעית (או בכל מזון רטוב למעשה) חשוב מאוד להקפיד על תחזוקה דנטלית. ישנם טריקים ואביזרים המסייעים להאכלה במזון טבעי תוך הפחתת הידבקותו לשיניים – על כך במאמר נפרד, חפשו במאמרים: ריח פה רע – איך ניתן להפחית או למנוע.
* על רוב המזונות הטבעיים המשווקים היום אין פירוט מלא של כל הויטמינים והמינרלים שהם מכילים. נקודה זו היא חשובה אבל יש לקחת אותה בעירבון מאוד מוגבל שכן גם על המזונות היבשים לרוב אין פירוט מלא שכזה. חשוב לרכוש מזון טבעי שיש לו את האישורים הנדרשים ע”פ רשויות החוק בארץ וכך להבטיח שהוא נבדק כעונה על הצרכים התזונתיים של חיית המחמד.
* מזון טבעי יגיע לרוב בצורה שמאוד דומה לבשר טחון כי זה למעשה מה שהוא. רוב המזונות הטבעיים מורכבים למעשה מאחוז גבוה מאוד של בשר בתוספת לירקות, פירות ולפעמים מעט דגנים (תלוי ביצרן). הם נראים קצת כמו קציצה שלא בושלה. יש לקוחות שפחות נעים להם להתעסק איתם.
* מזון טבעי דורש מאתנו מקום אחסון במקרר/במקפיא. ישנן שתי צורות בהן מגיע המזון הטבעי. הראשונה בהן היא מארז מזון שמחולק למנות בגודל מסוים ואינו דורש קירור כל עוד לא נפתח מנה. מזון זה יישמר במקום מוצל ורק אם נפתחה מנה ולא הושלם השימוש בה יהיה לשמור אותה במקרר עד לתום השימוש (עד 3 ימים). הצורה השניה היא מזון קפוא שיש לשמור במקפיא ולהפשירו לפני השימוש. ולכן הוא מצריך מאתנו מקום במקפיא. המזון שאינו צורך קירור עובר תהליכי עיבוד מעט גבוהים יותר אך עדיין נחשב למזון טבעי. אם אין לכם מקום אחסון במקפיא אז הוא הבחירה עבורכם.
* קשה מאוד להעביר כלב שהורגל לתזונה טבעית בחזרה למזון יבש.

חשוב מאוד לציין, מזון טבעי לכלב הוא לא סתם תערובת בשר , ירקות ועוד שאנו יכולים להכין לבד בבית. ראשית, הבשר בישראל הוא ברובו בשר כשר. בתהליך ההכשרה יש שימוש בכמות מלחים מאוד גבוהה שאינה בריאה לחיות המחמד. ולכן לא מומלץ להכין מזון טבעי מבשר כשר הזמין לנו לרוב בחנויות המזון. בנוסף, מזון טבעי צריך להיות לא רק מלא אלא גם מאוזן מבחינת כמות החלבונים, הפחמימות, הסיבים ושאר הערכים התזונתיים הנחוצים לחיות המחמד שלנו. לנו כצרכנים יהיה קשה מאוד לפתח בעצמינו תזונה מלאה ומאוזנת שכזו. זה לא בלתי אפשרי ויש על כך היום הרבה מידע ברחבי הרשת אבל זה דורש המון התעסקות ואם בחרתם בדרך זו – למדו היטב את החומר על מנת שלא תפגעו בבריאותם של חיות המחמד שלכם.

לסיכום:
אקסטרוזיה היא שיטת ייצור זולה מרכיבי מזון שונים, המשמשת את תעשיית מזון הכלבים והחתולים. שיטה זו מתאפיינת בתהליכי עיבוד תוך שימוש בלחץ ובחום גבוה. חומרי הגלם מתבשלים יחדיו ועושים דרכם במכונה ובסוף התהליך יוצאים ככופתיות יבשות (ברמות שונות).
השימוש בחום הגבוה פוגע בטעם המזון כמו גם בערכים התזונתיים של חומרי הגלם המקוריים ולכן לרוב יש צורך בשילוב תוספים סינטתיים של ויטמינים ומינרלים וכל רכיב תזונתי אחר בכדי להגדיר את המזון כמלא.
אחוז גבוה מאוד של כלבים וחתולים סובלים היום ממחלות כרוניות ומסרטן. מעבר לתזונה טבעית יכול אולי לשפר את מצבם של הסובלים מכך ולהקטין את הסיכוי של חיות המחמד הבריאות לסבול ממחלות אלו. בנוסף הוא נחשב מזון יותר טעים שרוב חיות המחמד יפיקו ממנו הנאה גדולה יותר בהשוואה למזון היבש.
חשוב להכיר ביתרונות ובחסרונות של כל אחת מדרכי התזונה שעומדות בפנינו הצרכנים ולבחור בצורה שתהיה הטובה ביותר עבורנו ועבור חיות המחמד האהובות עלינו כל כך.

הוסף תגובה

[trustindex no-registration=google]