Shopping Cart

אין מוצרים בעגלה.

איך בוחרים אוכל לכלבים?

בחירת מזון לכלב עשויה להיות משימה לא פשוטה וגם לא זולה, מאחר שמדפי החנויות עמוסים בשלל מוצרים ומותגים. את האוכל לכלבכם יש לרכוש בהתאם לגודלו, גילו ומצבו הבריאותי, כאשר עדיף לרכוש מוצר איכותי ככל הניתן המיוצר על ידי חברה ידועה ואמינה.

ממה מורכב האוכל– לקרוא את האותיות הקטנות

אחד השיקולים העיקריים בבחירת סוג האוכל לכלב הינו רכיבי המוצר שאתם עומדים לרכוש. על כל אריזה של מזון לבע”ח (כמו גם על מזון של בני אדם) מופיעים שני נתונים חשובים:
1. רשימת הרכיבים העיקריים.
2. טבלת אחוזים.
ע”י בחינה מעמיקה של נתונים אלו נוכל להחליט מה טיב המזון והאם הוא שווה את הכסף שאנו משלמים עבורו.
חשוב לדעת כי סדר הופעת הרכיבים ברשימת הרכיבים העיקריים נקבע ע”פ אחוזו המשקלי של כל רכיב. מה זה אומר? רכיב שיש ממנו “הכי הרבה” יופיע ראשון, אחריו הרכיב שיש ממנו קצת פחות וכך הלאה בסדר יורד עד לרכיב שמבחינת משקל יש ממנו הכי פחות בשק. בנוסף לרשימת הרכיבים העיקריים ישנה טבלת האחוזים המפרטת כמה אחוז יש מרכיבים מהותיים בשק. רובנו בודקים רק את טבלת האחוזים ומתיחסים בעיקר לאחוז החלבון והשומן אך יש לזכור שטבלה זו יכולה להיות מאוד מטעה. נקח לדוגמה את נושא החלבון. חלבון ניתן להפיק ממקורות רבים ויש שוני באיכות חלבון שהופק ממקור צמחי לעומת חלבון שהופק מן החי. ייתכן שנמצא שק מזון שמצויין בו אחוז חלבון מאוד גבוה אך אם נבדוק את רשימת הרכיבים העיקריים נמצא שרב החלבון מקורו מחומרי יסוד באיכות נמוכה. לכן, כאשר באים לבחון את איכותו של השק יש לבדוק ראשית את רשימת הרכיבים העיקריים ורק לאחר מכן את טבלת האחוזים.

מה היינו רוצים למצוא ברשימת הרכיבים העיקריים ומה לא?

1. רצוי שהרכיב הראשון בשק יהיה בשרי. (אוכל שהרכיב הראשון בו הוא עוף/כבש/דג עדיף על אוכל שהרכיב הראשון בו הוא תירס/אורז/חיטה).
2. סוג הרכיב הבשרי חשוב ביותר (ראו מאמר נפרד “סוגי הרכיב הבשרי במזון בע”ח”). הרכיב הבשרי האיכותי ביותר הוא בשר מיובש או קמח בשר נטול עצמות. לאחר מכן קמח בשר, לאחר מכן רק בשר ולבסוף מוצרי לוואי מן הבשר. לדוגמה: עוף מיובש/קמח עוף נטול עצמות > קמח עוף > עוף > מוצרי לוואי מן העוף.
3. רצוי שהמזון יהיה נטול גלוטן תירס (ראו מאמר נפרד “גלוטן תירס”).
4. רצוי שהמזון יהיה נטול חומרים משמרים / חומרי צבע / חומרי טעם מלאכותיים.

מעבר לארבעת הדגשים הנ”ל יש המון דברים שיכולים להעשיר את המזון ולהעלות את איכותו:
1. ככל שנמצא יותר מקורות של חלבון מן החי כך המזון איכותי יותר. אוכל המכיל עוף+דגים+כבש עדיף על אוכל המכיל רק עוף. כלל זה נכון כל עוד הכלב לא סובל מרגישות אלרגית או מבעיות של מערכת העיכול.
2. יש מזונות המועשרים בתוספות של פירות וירקות, המספקים מקור איכותי לסיבים תזונתיים ולנוגדי חימצון טבעיים.
3. יש מזונות המועשרים בחיידקים פרו-ביוטיים.
והרשימה עוד ארוכה.

חשוב להתמקד בארבעת הדגשים הראשונים שהועלו – כל דבר שמעבר לכך הוא בונוס.

עד כמה המחיר מהווה מדד לאיכות?

לצערינו הרב, גם תעשיית מזון בע”ח היא תעשיה ממוסחרת מאוד ולכן לעיתים קרובות מחיר השק לא משקף בהכרח את טיבו. אין זה אומר שחברות יקרות וממותגות הן בלוף ואין זה אומר שחברות פחות מוכרות וזולות הן מאוד איכותיות. מה זה כן אומר? זה אומר שצריך לבדוק את רשימת הרכיבים ואז לקבל החלטה שקולה שאינה מושפעת מכל מיני גורמים חיצוניים (כגון המלצות של וטרינר כזה או אחר, פרסומת שראינו בטלויזיה, ידיעונים שונים וכו’). תודה לאל כולנו בורכנו בשכל המאפשר לנו לקרוא את רשימת הרכיבים ולהחליט ממה היינו רוצים שהמזון של חברינו ההולכים על 4 יורכב.
הגורם המהותי ביותר בו אנו נתקלים לחוסר הביטחון של הלקוחות בבחירת המזון הם הוטרינרים. יש הרבה לקוחות שהיו רוצים לרכוש מוצר מסויים אבל נמנעים מכך לבסוף בגלל ש “הוטרינר לא מכיר”….. ועל כך רק נאמר – אם שאלתם את הוטרינר מה דעתו על מזון מסויים והוא לא מכיר אותו – בקשו ממנו ללמוד על מזון זה. הוא יכול להיכנס לאתר הייצרן ולמצוא פורמולות מפורטות של כל שק ושק (הפורמולות מופיעות גם באתר שלנו בתרגום לעברית). כל שנה מגיעות חברות חדשות וחלקן מאוד איכותיות. אם הוטרינר שלכם לא מעודכן – שייתעדכן!
ובכלל, אם הגעתם לוטרינר או לחנות או לבית גידול שממליצים לכם רק על מותג אחד – ראו הוזהרתם. סביר להניח שמאחורי ההמלצה עומד גם מניע כלכלי כזה או אחר. החכמה היא לקדם מוצרים שטובים גם למי שמוכר אותם וגם למי שצורך אותם. וטרינר/חנות/בית גידול שרוצים להראות אמינות תמיד יקדמו מספר מוצרים ויעמידו בפני לקוחותיהם יותר מרק אופציה אחת.

בחירת אוכל בהתאם לצרכי הכלב

לאחר שבחרתם במותג בו תרצו להשתמש עליכם להתאים את סוג המזון של אותו מוצר לבעה”ח שלכם:
1. גיל – רב מזונות בעה”ח מקוטלגים ל:גורים/בוגרים/קשישים. לרב חלוקה זו נכונה בעבור כל הכלבים אך יש מקרים יוצאי דופן בהם לכלב קשיש יתאים יותר שק של גורים והפוך. ישנם גם מזונות המוגדרים כתואמים לכל שלבי החיים (All Life Stages – ALS) על נושא זה ראו מאמר נפרד “התאמת המזון לשלב החיים”.
2. מקור החלבון. להרבה חברות יש ליין מוצרים: עוף/כבש/ברווז/דגים ועוד. מזונות שמכילים עוף יכולים להיות גורם מעודד אלרגיה או בעיות בעיכול. חשוב לציין שבעה”ח יכול לפתח אלרגיה או בעיית עיכול בכל שלב בחייו ולכן מומלץ להתחיל במזון שמבוסס על עוף (לרב הם גם זולים יותר) ורק אם מתפתחת רגישות כזו או אחרת אז לטפל בה בהתאם.
3. אחוזי השומן. הרבה כלבים סובלים מנטיה להשמנה. חשוב להקפיד על אחוז שומן שעונה לצרכים התזונתיים של הכלב.
4. תוספים. התוסף שמבוקש ביותר ע”י מרבית הלקוחות הוא גלוקוזאמין וכונדראוטין. בנושא זה קראו מאמר נפרד “תמיכה במפרקים – גלוקוזאמין וכונדראוטין”.
5. גזע – אין מותג אחד שמתאים במיוחד לגזע אחד. כל כלב יש לו את הצרכים התזונתיים הייחודיים לו. יש לוודא שהסוג הנבחר תומך את הצרכים הללו.

סיכום

בבואכם לבחור את סוג המזון בו תאכילו את בעה”ח שלכם:
1. קראו את רשימת הרכיבים העיקריים והעזרו בארבעת הדגשים העיקריים שנתנו קודם לכן.
2. בדקו את טבלת האחוזים ונסו להתמקד ברכיבים החיוניים לצרכיו של בעה”ח שלכם.
3. אל תצמדו להגדרות הייצרן אם אתם חושבים שפירוט המזון לא תואם את צורכי בעה”ח.
4. תקפידו להתעדכן. פעם בחצי שנה כנסו לאתר וקראו קצת את המפרט של מזונות חדשים שמעולם לא שמעתם עליהם – ייתכן שתופתעו ושתוכלו לשפר את איכות התזונה ולחסוך כסף.
5. אל תתביישו להתקשר אלינו לייעוץ 🙂

הוסף תגובה

[trustindex no-registration=google]