Shopping Cart

אין מוצרים בעגלה.

הצילו! הכלב לא אוכל מזון יבש!

איך מתמודדים עם כלבים שאינן מוכנים לאכול מזון יבש?

הצילו! הכלב לא אוכל מזון יבש!

אנחנו נתקלים בהמון לקוחות שפונים אלינו בייאוש רב לאחר שהם מנסים מותג אחר מותג של מזון יבש והכלב מסרב לאכול. חלקם לא אוכלים בכלל וחלק אוכלים בכמה הימים הראשונים ואז מפסיקים. בעיית התנהגות זאת לא רק שמעיקה מאוד עלינו בעלי הכלבים, גם מבחינת הזמן וגם מבחינת הכסף שאנחנו מוציאים בניסיון למצוא את המזון הטעים לכלב. אבל חמור מזה – היא יכולה להוביל לפגיעה חמורה בבריאות הכלב.

למה זה קורה, מה הסכנות בהפרעה התנהגותית זו ואיך ניתן לפתור אותה ? הגעתם למאמאר הנכון!

רוב הלקוחות נשברים אחרי תקופה כזו או אחרת ועוברים לאחד מהפתרונות הבאים:

* ערבוב המזון היבש יחד עם כל מיני תוספות שונות ומשונות (השמן של הטונה, שאריות השניצל והפתיתים, שימורי כלבים ועוד).

* מעבר להאכלה במזון ביתי בלבד.

* מעבר להאכיל בקופסאות שימורים ייעודיות לכלבים.

ראשית נבין למה זה באמת כל כך מפריע כאשר הכלב מסרב לאכול מזון יבש?

* מזון יבש מסייע בשמירה על שיניים נקיות. כאשר הכלב לועס ומפצח את הכופתית נוצר חיכוך בין המזון היבש לשן. חיכוך זה מייסע לשמירה על ניקיון השיניים. מזון רטוב (שימורים או מזון ביתי) הוא ההפך לכך. הוא דביק יותר ונוטה להצטבר על דפנות השיניים. אם לא מקפידים על צחצוח יומיומי, המזון הביתי/הרטוב יידבק לשן, ייצטבר בחלל הפה ויכול לגרום לריח פה רע ולבעיות היגיינת פה נוספות.

* מזון ביתי (שאריות שלנו וזמון שבשלנו לעצמינו ואנו נותנים ממנו לכלב) הוא לרוב מזון מתובל. תבלינים אינם בריאים למערכת העיכול של הכלב. המצאותם יכולה לגרום לבעיות אלרגיה, לבעיות עיכול, להפרשות מהעיניים, לדלקות אוזניים חוזרות, לגירוד אובססיבי של כפות הרגליים, לנשירה, לגזים ועוד.

* הבשר הנמכר בישראל הוא לרוב בשר כשר. תהליך הכשרת הבשר הוא תהליך שמעלה מאוד את אחוז הנתרן, המלח, בבשר. כלבים רגישים מאוד לכמות נתרן גבוהה בתזונתם ולכן שימוש קבוע בבשר כשר בהאכלתם אינו מומלץ בלשון המעטה. * קופסאות שימורים יכילו לרוב כמות גבוהה של חומרים משמרים ואחוז מאוד גבוהה של מים ביחס לבשר. בנוסף השימוש בהן פחות ידידותי לסביבה מבחינת כמות הפסולת הנובעת מכך.

* מזון יבש מכיל פורמולות שעליהן שוקדים בקפידה על מנת שיהיו מאוזנות ומלאות מכל הבחינות של הדרישות התזונתיות (חלבון, שומן, סיבים, פחמימות, ויטמינים, מינרלים ועוד). כאשר מאכילים במזון ביתי אנחנו לא באמת יודעים האם הוא מאוזן ומלא .

אז איך יוצאים מזה????? התשובה תלויה מאוד בסיבה שגורמת לתופעה ההתנהגותית. ננסה להביא כאן את הסיבות המרכזיות ואת הדרך להתמודד איתן.

גורים בשלבים ראשוניים של מעבר מהנקה למזון יבש

חשוב לאפשר לגור להשאר עם האם המניקה עד שהוא מתחיל לאכול מזון יבש באופן רציף. יש לחשוף את המזון היבש לגור ולאפשר לו גישה חופשית אליו. יש לבחור במזון יבש לגורים ולהקפיד שהכופתיות קטנות מספיק. ניתן להרטיב מעט את המזון היבש במים חמימים. יש להרטיב ממש מעט ורק בימים הראשונים עד שהגור מתחיל לגלות עניין וללעוס את המזון היבש. לאחר שהגור מתחיל לאכול מזון יבש יש להמנע לגמרי מהרטבתו בכל דרך שהיא!

כלבים מגזע קטן או כלבים קשישים המתקשים ללעוס

במקרים אלו ישנה הצדקה פיזיולוגית לתופעת סרבנות האכילה. לא מדובר כאן בפינוק או בהרגלים שגויים של הכלב אלא בבעיה ממשית שמונעת או מקשה על הכלב לפצח את הכופתיות. ראשית, מומלץ לעבור למזון עם כופתיות מאוד קטנות. מזונות אלו לרוב מיועדים ומותאמים במיוחד לכלבים מגזעים קטנים. שנית, יש היום מגוון של מזונות המכונים “מזונות קשים/רכים למחצה”. אלו הם מזונות יבשים שייראו בעיין רגילים לכל דבר אבל אחוז הלחות/הרטיבות בהם גבוה משמעותית ממזון רגיל ולכן בפועל הם רכים יותר וקלים יותר לפיצוח. מזונות אלו מסייעים מאוד לכלבים הסובלים מקושי בלעיסה ויידועים כ “פותחי תאבון” גם לכלבים בלי קושי לעיסה אך בררניים ביותר. בנוסף, יש היום מזונות טבעיים שהם מזונות רטובים שאינם משומרים. ליותר מידע על מזונות אלו חפשו באתר “קאניס”, “מזון קפוא מיט”, “האונד”. אלו הם מזונות מומלצים מאוד במרקם רך לחלוטין. כולם באיכות הגבוהה ביותר.

מה עושים עם כלבים מפונקים שהורגלו לקבלת מזון ביתי והפסיקו לאכול את היבש

אנחנו שומעים הרבה מאוד את הבעיה הזו. “הכלב לא אוכל שום דבר אלא אם מוסיפים לו משהו”, “הכלב אוכל רק אם אני מאכיל אותו מהיד” ועוד ועוד. זכרו שאין דבר כזה כלב מפונק. יש כלב שפינקתם אותו. אנו מתכוונים למקרים שבהם נשללה בעיה רפואית כלשהי בחלל הפה או מחלה אחרת שפוגעת בתאבון כמובן. ובמקרים אלו, של פינוק נטו, האשמה היא עליכם בלבד וכך גם דרך הפתרון לבעיה הזו. בדיוק כמו שהרגלתם את הכלב למזון הביתי, ככה עכשיו עליכם להרגיל אותו למזון היבש ולצערנו מדובר כאן בתהליך של גמילה לכל דבר. למעשה עד כה לימדתם את הכלב שלכם שאם הוא לא אוכל מזון יבש אזי הוא מקבל פרס על כך בצורת מזון ביתי או תוספת כלשהי על המזון היבש. ובכך למדתם את הכלב לחכות לתוספות האלו. הדרך להתמודד עם הבעיה הזו היא מורכבת ולא כפית במיוחד אך היא יעילה מאוד ואם תקפידו לבצע אותה נכון היא תעבוד. ראשית, יש להימנע ממתן כל דבר אחר שהוא לא אוכל יבש לכלב עד שהכלב מתחיל לאכול באופן רציף את היבש! לא חטיפים, לא עצמות, לא תוספות – שום דבר. שנית, יש לשים את כמות האוכל הרצויה לכלב בבוקר ובערב בשעות קבועות. בשני המקרים יש לחכות כ20-30 דקות. אם הכלב לא אכל יש להחזיר את המזון לשק האוכל. בארוחה הבאה אין להשלים את הכמות שלא נאכלה אלא לתת רק את הכמות שהכלב צריך לאכול באותה הארוחה. בצורה כזו הכלב לומד שיש שעות מסוימות שנועדו לאכילה. ועכשיו לחלק הקשה, אם הכלב לא אוכל אסור לתת בשום אופן שום דבר אחר. גם אם הוא לא אוכל יום, גם אם הוא לא אוכל יומיים וגם שלושה או ארבעה ימים. אין כלב בריא (שוב נדגיש, סעיף זה מתייחס אך ורק לכלבים שסיבת סרבנות האכילה נובעת מפינוק בלבד לאחר שנשללה כל בעיה רפואית אחרת שיכולה להסביר זאת) שירעיב את עצמו. כאשר הכלב יהיה מספיק רעב הוא יאכל! אפשר לעשות את התהליך הזה נעים וקל יותר ע”י מתן מזון עם כופתיות קטנות או ע”י בחירת מזון מקטגוריית מזונות המכונים “קשים/רכים למחצה”. זה בהחלט יכול לעשות את התהליך לנעים וקל יותר עבור הכלב. חשוב מאוד להיות ברורים ועקביים בתהליך הזה. ככל שתעשו אותו מדויק יותר ככה הוא יעבוד מהר יותר ותקלו על כלבכם.

נקודות כלליות שיעזרו לכם

* יש להימנע ממתן כמות גדולה מידי של חטיפים, עצמות וצ’ופרים. אלו נועדו להיות פרסים. ברגע שהם ניתנים בכמויות גדולות מידי הכלב מפסיק לאכול מזון יבש ומפתח התנהגות של ציפייה לחטיף/לעצם/למזון הביתי.

* יש להימנע מהוספת דברים על האוכל היבש. אם רוצים לתת לכלב צ’ופר כלשהן (שימורים, מזון ביתי , ירקות או כל דבר אחר) יש לעשות זאת בנפרד מהמזון היבש.

* בעת שלב הגמילה של הכלב ממזון ביתי/רטוב מומלץ להקל עליו ולבחור עבורו מזון יבש עם כופתיות קטנות, מזון יבש שמוגדר רך/קשה למחצה, או מזון יבש שאחוזי השומן בו גבוהים (אחוז השומן משפיע מאוד על רמת הטעימות של המזון).

* ישנם קבוצת מזונות טבעיים שהם מזונות רטובים מלאים מהאיכויות הגבוהות ביותר והם אינם מזונות משומרים! חפשו באתר “קאניס”, “האונד”, “מזון קפוא מיט” או חייגו אלינו ל 1700700790 ונשמח להרחיב עליהם. הם מורכבים מאחוזי בשר מאוד גבוהים בתוספת של ירקות ולפעמים גם פירות. למזונות אלו יש את כל יתרונות הטעימות וקלות הלעיסה שיש למזון ביתי/מזון בשימורים אבל – הם ללא חומרים משמרים, הם מכילים כמויות בשר גבוהות מאוד , הפורמולות שלהם פותחו במיוחד עבור כלבים, הם מיוצרים מבשר שלא עבר הכשרה כך שכמות המלחים בו מתאימה ובריאה לכלבים, הם אינם עוברים תהליכים של ייצור בחום גבוה כמו כל המזונות היבשים ולכן הערכים התזונתיים של הרכיבים בהם נשארים גבוהים מאוד ויש להם עוד יתרונות בריאותיים גדולים ורבים. חסרונם: כלב שהורגל אליהם כמעט ובלתי אפשרי להחזיר למזון יבש. הם מיועדים גם לכלבים לא בררניים שאינם סובלים משום הפרעת אכילה בשל איכותם הגבוהה והם כמובן כוכבים אמיתיים אצל אלו שכן.

* החלפה של המזון היבש אחת לכמה חודשים יכולה לסייע ביצירת עניין במזון ולהקל על כלבים שנוטים להשתעמם מתזונתם. בנוסף, אימוץ הרגל זה מסייע לכלב לפתח מערכת עיכול גמישה יותר שמורגלת לשינויים תזונתיים – יתרון מבורך. אנו לא ממליצים לעשות שינויים תזונתיים בתדירות גבוהה מידי, לעיקביות תזונתית יש את היתרונות שלה, אבל גיוון הגיוני, ממותן ומבוקר הוא דבר מומלץ.

לסיכום

סרבנות מזון יבש היא תופעה נפוצה אך פתירה! דעו שאתם לא לבד ודעו שהרבה מאוד לקוחות שלנו (אלו שהבינו שהבעיה היא בהם ולא בכלב והיו מוכנים לעשות את מה שנדרש…) הצליחו בדרך כזו או אחרת לצאת מהמצב הזה. זכרו שהוספת מזון ביתי אינה בריאה לכלבכם ולכן היא לא פתרון המטיב איתו ואף יכול לגרום לו לנזק! נשירה מוגברת, אלרגיה, שלשולים, הקאות, דלקות עיניים, דלקות אוזניים, בעיות בדרכי השתן ובכליות, גרד לא מוסבר ועוד ועוד ועוד דברים שאתם יכולים לחסוך לכלבכם ביום שתפסיקו לתת לו מזון ביתי. קראו את המאמר וחייגו אלינו שנעזור לכם במקרה הספציפי שלכם.

הוסף תגובה

[trustindex no-registration=google]