Shopping Cart

אין מוצרים בעגלה.

תמיכה במפרקים – גלוקוזאמין וכונדראוטין

במאמר זה נדבר על בעיה נפוצה מאוד ותוספי התזונה המשווקים כמסייעים לה. נבין מה גורם לכאבי מפרקים, מה זה סחוס, ממה מורכבים התוספים המשווקים לנו כפתרון ועד כמה הם יעילים.

 

במאמר זה נדבר על בעיה נפוצה מאוד ותוספי התזונה המשווקים כמסייעים לה. נבין מה גורם לכאבי מפרקים, מה זה סחוס, ממה מורכבים התוספים המשווקים לנו כפתרון ועד כמה הם יעילים.

כלבים וחתולים הנם בעלי חיים ממשפחת היונקים אשר מבנם הפיזיולוגי מושתת על שלד. השלד הוא מערך של עצמות רבות. השלד מספק הגנה על איברים פנימיים והוא חלק ממערך שלם המאפשר את תזוזתו של בעל החיים (יחד עם השרירים, הגידים ורקמות החיבור).


מפרק הוא נקודת המפגש של שתי עצמות או יותר.
המפרק מורכב מ:
* העצמות ביניהם הוא מפגיש
* רצועות – מחברות את העצמות זו לזו
* סחוס – עוטף את קצות העצמות
* רקמות חיבור

הסחוס אם כן הוא רקמת חיבור צפופה שהיא מרכיב מבני חשוב בחלקים רבים של מערכת השלד. הסחוס עוטף את קצות העצמות ובכך מפחית את החיכוך הנוצר ביניהן בעת ביצוע תנועה במפרק.
תפקידיו העיקריים של הסחוס הם:
* הגנה על חלק העצם אותה הוא עוטף.
* הפחתת החיכוך בין העצמות במפרק.
* ריכוך התנועה.
* בלימת זעזועים.

תיאום פיזיולוגי ותפקודי מושלם של כל מרכיבי מערכת השלד הוא תנאי לקיום תנועה תקינה ונטולת כאב. כל הפרה של תיאום פיזיולוגי או תפקודי זה יכול לגרום לפגיעה בתפקוד, להגבלות תנועתיות, לכאבים ועוד.
בחתולים ובמיוחד בכלבים הבעיה השכיחה ביותר הנה שחיקה והרס של הסחוס המפרקי שכתוצאה מהן אנו רואים ירידה בתפקוד המפרק (צליעות, חוסר יכולת לבצע פעולות מסוימות כגון קפיצות ועוד) וסבל מכאב שיכול להיות רב.

הגורמים לבעיות הפרקים אצל כלבים וחתולים הם מגוונים אך המרכזיים בהם:
* בעיה מבנית – ישנם כלבים בעלי מבנה שלד היוצר לחצים ושחיקה חריגה של עצמות מסוימות. בעיה זו היא בעיה גנטית ואינה קשורה לתזונה.
* זקנה. כמו כל חומר אחר בעולם, גם החומרים מהם בנויים העצמות והסחוסים בגוף בעלי החיים נחלשים ומאבדים מחוזקם ומצפיפותם עם השנים.
* תזונה לקויה או שאינה מתואמת. סעיף זה מתייחס במיוחד לשלבי הגדילה של חיית המחמד. גור שסבל מחסכים תזונתיים אשר פגעו בהתפתחות מערכת השלד או לחלופין גור אשר האביסו עליו כמויות גדולות מידי שאינן תואמות את הצרכים ההתפתחותיים שלו. בשני המקרים עלול להיגרם נזק למערכת השלד והמפרקים.

מהם התוספים שאמורים לעזור לבעיות מפרקים, למי הם מתאימים, מתי נכון להשתמש בהם ועד כמה הם יעילים?

גלוקוזאמין סולפט וכונדראוטין סולפט הם שני הרכיבים המקושרים ביותר בכל הנוגע לתוספי מזון לכלבים וחתולים הסובלים מבעיית פרקים. אנו מכירים אותם כתוסף תזונה אך בפועל אלו הם שני רכיבים טבעיים המהווים חלק מהרכב רקמות החיבור בגוף ובהן הסחוס. רכיבים אלו הנם קריטיים לתפקודו התקין.
גלוקוזאמין סולפט הוא חלק משרשרת פחמימות אשר מחוברת לחלבון בשם פרוטיאו-גליקוגן. גלוקוזאמין סולפאט מאפשר את האלסטיות והצמיגיות של הסחוס. תכונות אלו חשובות מאוד במיוחד במילוי תפקידו של הסחוס כבולם זעזועים וכמפחית חיכוך ושחיקה במפרק.
כונדראוטין סולפט היא מולקולה גדולה יותר מהגלוקוזאמין ומהווה כאמור גם היא אחד מהרכיבים החיוניים למבנו ולתפקודו של הסחוס, בין הייתר ליכולת העמידה שלו בלחצים ובעומסים, סיוע במניעת התפרקות הסחוס ועוד.

יש בשוק מגוון לא קטן של תוספי תזונה המשווקים ע”י ווטרינרים וחנויות מחמד כמסייעים במניעת בעיות פרקים ובטיפול בהן. תוספים אלו לרוב מבוססים על גלוקוזאמין וכונדראוטין. חלק מהמוצרים מבטיחים לנו שיקום ובניה מחדש של סחוס או מפרק פגום וחלק רק תמיכה וסיוע בהפחת תהליך השחיקה הקיים.

אבל!!!!! ויש כאן אבל גדול וחשוב מאוד שנכיר אותו כצרכנים.
רקמת הסחוס היא ברוב הגדול מאוד לש המקרים רקמה שלא מקבלת אספקת דם בצורה ישירה (כמו השריר, הריאות ולמעשה כמעט כל רקמה אחר בגוף). אחד מתפקידיו של הדם הוא הזמנת איברים ומערכות הגוף. תוספי התזונה ולמעשה כל מזון שנצרך ע”י חיית המחמד נכנס דרך הלוע, עובר אל הקיבה שם הוא מפורק למרכיביו. אלו נספגים אל זרם הדם ומשם מובלים אל האיברים והרקמות להם הם נחוצים (למשל בשר מפורק לחלבונים, או יותר נכון לחומצות האמיניות המרכיבות את החלבון, אלו נספגות אל זרם הדם ומפוזרות אל השרירים, הרקמות והתאים ע”פ נחיצותן).
הסחוס, בשונה מרוב הרקמות בגוף, היא רקמה שאין אליה אספקת דם ישירה. לא נחריב כאן על תהליך ההזמנה של רקמה זו רק נסביר שמשמעות עובדה זו היא שקשה מאוד להזין את הסחוס. אנחנו יכולים להאביס על הכלב את רכיבי הסחוס בתוספי תזונה כאלו ואחרים אבל אין לנו באמת דרך לדעת עד כמה מזה יגיע בסופו של דבר אל הסחוס עצמו. מחקרים הנעשים בתחום זה מתבצעים בעקר בכל הנוגע לבני אדם ואנו יכולים להסיק מהם על חיות מחמד. לצערנו, רוב המחקרים (נכון להיום) מראים כי אין ביכולתם של תוספי תזונה לבנות ולשקם סחוס. יחד עם זאת, ישנם לא מעט מחקרים המוצאים קשר בין שימוש בתופסים אלו להפחתת הכאב הנובע מבעיות פרקים כאלו ואחרות. השפעה זו על רמת הכאב שונה מזו של תרופות לשיכוח כאבים אך תופעות הלוואי של התוספים יכולות להיות נמוכות מאלו של משכחי כאבים נוגדי דלקת. מנגד, יש היום לא מעט מחקרים שטוענים כי אין לתוספים התזונה שום יכולת להשפיע על הסחוס בכל דרך שהיא.
כך או כך חשוב לציין שלנטילת תוספי התזונה המדוברים אין כמעט יכולת להזיק (בניגוד לנטילת תרופות). ולכן במקרים של צליעות, קושי תנועתי או כל חשד לכאב שמקורו במפרקים ניתן בהחלט לעשות תקופת ניסיון בה ניתן לבעל החיים תוסף ייעודי לבעיות פרקים ונבחן את השפעותיו. במידה ונבחין בשיפור בתסמינים הרי ששווה להמשיך עם התוסף. במידה ולא, ניתן לעשות עוד ניסוי אחד או שניים עם תוספים אחרים.

אילו סוגי תוספים לבעיות מפרקים יש לחיות המחמד?

גלוקוזאמין וכונדראוטין משווקים לרוב בתי צורות:
* כדורים/לעסניות. הכדורים הם תוסף תזונה לבליעה. יש כלבים שאוהבים אותם מאוד ולועסים אותם כחטיף ויש כאלו שלא מוכנים לגעת בהם ואז יש לתת אותם כמו כל כדור תרופתי אחר ע”י הכנסה בתוך אוכל טעים ומפנק או ע”י דחיפה לגרון אם יש להם את המיומנות הזו. הלעסניות הן למעשה סוג של חטיף שמכיל כמות גבוהה של תוספי התזונה למפרקים. שוב, ישנם כלבים שאוהבים אותן יותר ויש כאלו שפחות. לצערנו אין דרך אחרת חוץ מניסוי וטעייה. כדורים מאפשרים לנו לקבוע בדיוק את כמות התוסף הניתנת לכלב . זה חשוב מאוד גם בתקופה שבה אנחנו בודקים האם התוסף יעיל וגם לאחריה היות ובחלק מהמקרים, למרות שרשום כמות מומלצת מסוימת ע”י היצרן, אנו מוצאים שגם בכמות נמוכה יותר של תוסף ההשפעות על חיית המחמד מעולות ובכך ניתן לפעמים לחסוך בהוצאות הכספיות על תוספים אלו. תוכלו למצוא מגוון של תוספים באתר שלנו תחת קטגוריית : כלבים – תוספים וויטמינים.
* מזון ייעודי לבעיות פרקים או מזון מועשר בגלוקוזאמין וכונדראוטין. מזון ייעודי לבעיות פרקים הוא מזון שמכונה “מזון רפואי” או מזון וטרינרי שכל ההרכב שלו נועד לתמוך בבעיות מפרקים. לרוב הוא יכיל כמות מסוימת של תוספי התזונה ויחד עם זאת ההרכב שלו תומך בעוד צדדים שיכולים בהתמודדות עם בעיות מפרקים (לדוגמה אחוז שומן נמוך המסייע בהשמנה ובכך מפחית את העומס על המפרק ועוד). מזון שאינו רפואי אך עשיר בתוספים המדוברים גם הוא כמובן דרך להתמודד עם בעיות פרקים. חשוב מאוד לזכור שכאשר מדובר במזון שהתוסף כבר בתוכו, אנחנו מאבדים את היכולת לשלוט בצורה מדויקת על כמות התוסף הניתנת לבעל החיים. ישנם כלבים/חתולים שאוכלים פחות כשחם או אוכלים הרבה יותר כשקר. כאשר התוסף הוא חלק בלתי נפרד מהמזון עצמו – לנו אין יכולת לקבוע את הכמות שחיית המחמד צורכת ממנו ביום וזה חיסרון שיש להביא אותו בחשבון. חשוב לציין גם כי בהרבה מיקרים אנו נתקלים בחברות שמציינות על אריזות המזון כי הן “מכילות גלוקוזאמין וכונדראוטין” או שמצוין כי “המזון מסייע לטיפול ומניעת בעיות פרקים” אך בבדיקה בפועל של כמות התוספים אנו מוצאים כמויות קטנות מאוד שלרוב עונות בעיקר על צרכים שיווקיים ופחות על דרישות המפרקים והסחוס. באם תרצו לעבור לאחד מהמזונות הללו חייגו אלינו ונשמח לייעץ לכם. 

לסיכום:
בעיות וכאבי פרקים הם תופעה שכיחה בקרב חיות המחמד והיא יכולה לפגוע בתפקודם היום-יומי ולגרום להם לאי נוחות ואף לכאב רב.
אם הכלב או החתול שלכם סובלים מבעיות כאלו ואתם מעוניינים לנסות לסייע להם בדרכים טבעיות – מזונות ייעודיים ותוספי התזונה המיועדים לחיות המחמד בהחלט יכולים להיות הפתרון המתאים לכם, כל עוד לא תזכרו שאין אלו פתרונות קסם וכי השימוש בהם לעתים יעל מאוד אך לעתים אינו יעיל כלל. ויחד עם זאת, בהרבה מקרים, גם יעילות נמוכה והפחתה קלה בכאב יכולה לעשות שינוי גדול עבור חיית המחמד.
יש לזכור שעודף משקל גורם להכבדה על מפרקים ומזרז את שחיקתם ולכן מומלץ תמיד לשמור על חיית המחמד במשקל תקין, במיוחד אם כבר ישנן בעיות פרקים. שימוש במזון מופחת שומן יכול לעזור מאוד.
שמירה על בריאותם ותזונתם של חיות המחמד שלנו היא קריטית וחשוב שנהיה מודעים אליה החל משלבי הגורות. נוכל לשמור על תקינות המפרקים לא רק ע”י תזונה ותוספים אלא גם ע”י דאגה לכך שחיות המחמד שלנו מבצעות תנועות ופעולות שלא מזיקות להן. נשמור שאינם קופצים בגובה רב מידי (במיוחד עבור כלבים), שאנחנו לא מעמיסים עליהם פעילות גופנית שאינה תואמת את יכולותיהם ועוד.

אנחנו מקווים שלא תזדקקו לרכוש מזונות רפואיים או תוספים לבעיות פרקים אבל אם כן – דברו איתנו ונעזור לכם לבחור את המוצר הנכון ביותר עבור חיית המחמד שלכם 🙂

הוסף תגובה

[trustindex no-registration=google]