Shopping Cart

אין מוצרים בעגלה.

ריח פה רע – איך ניתן להפחית או למנוע?

במאמר זה נדבר קצת על חלל הפה של הכלב והריחות שנובעים ממנו. חלל זה כולל בו את השיניים, הלוע והחניכיים. אנחנו נתקלים בהרבה לקוחות שמחפשים פתרון לריח רע שנובע מפיו של הכלב. מאמר זה מתייחס לריח רע שזה אכן מקורו – חשוב לוודא האם אכן מקור הסירחון הוא מחלל הפה או ממקור אחר כמו הפרווה, העור, אזור האגן, כפות הרגליים או כל מקום אחר.  

ממה נובע ריח פה רע?

ישנם כמה גורמים להופעתו של ריח פה רע, להלן כמה מהעיקריים שבהם:

  1. מצב ירוד של השיניים והחניכיים. במצב זה יצטבר לכלוך רב בחלל הפה, השיניים ו/או החניכיים פגומות או מודלקות, ריקבונות ועוד. ישנם כלבים שזו הגנטיקה שלהם שמביאה את חלל הפה למצב זה (גם בה ניתן להילחם כמובן), ישנם כלבים שמבנה הלסת והשיניים בה גורמים להצטברות של לכלוך (במיוחד אצל כלבים מגזע קטן או כלבים עם לסתות עקומות), זקנה והזנחה דנטלית לאורך שנים ועוד.
  2. הצטברות לכלוך בין השיניים, מצב שנגרם כתוצאה מהאכלה מרובה ו/או בלעדית במזון רטוב (שימורים או מזון ביתי) או בשל מבנה לסתות עקום או צפוף מאוד.
  3. ריח פה רע שמקורו למעשה במערכת העיכול. במקרים אלו אין המצב של חלל הפה שגורם לריח הרע אלא עיכול בעייתי הגורם לריחות רעים לעלות מהקיבה אל הלוע. 
  4. אכילה של מזון בעל ריח רע אשר משאיר חותמו בחלל הפה.

איך מתמודדים עם ריח פה רע?

התשובה תלויה בעיקר בגורם לריח הפה הלא נעים. ננסה להעביר מספר דרכים להתמודדות בהתאם לגורמים שפורטו מעלה.

  1. שמירה על שיניים וחניכיים בריאות או שיפור מצבן נעשות ע”י ניקוי שיניים רציף מגיל צעיר ככל הניתן אצל הווטרינר. אך אם תרצו לרווח טיפולים יקרים אלו ולחסוך מכלבכם את תהליך ההרדמה הכרוך בכל ניקוי שיניים שכזה, תוכלו להשתמש במוצרים דנטליים באופן שוטף. נפרט בהמשך מאמר זה על קבוצות שונות של מוצרים כאלו ולמי מתאים כל מוצר. ישנו מגוון רחב מאוד של מוצרים, חלקם דורשים התעסקות גבוהה יותר וחלקם נמוכה יותר. ניתן לבחור באמצעי אחד או לשלב בין כמה. 
  2. חשוב לזכור שמזון רטוב (כגון מזון בשימורים ומזון ביתי) נוטה להידבק אל השן ולהצטבר כלכלוך שיכול עם הזמן לפגוע בבריאות חלל הפה ולגרום להפרשה של ריח פה רע. אם בחרתם להאכיל את חיית המחמד שלכם במזון רטוב יש להיות מודעים לכך ולהקפיד עוד יותר על תחזוקה דנטלית. ישנם היום צעצועים שבהם ניתן להכניס את המזון הרטוב כך שהאכילה עצמה תהיה כרוכה בהתעסקות בו זמנית עם הצעצוע מה שמקטין את תופעת הידבקות המזון הרטוב לשיניים. מוצרים אלו כגון משטחי ליקוק וצעצועים דנטליים אחרים תוכלו למצוא אצלינו באתר. מוזמנים לחייג אלינו או לשלוח לנו שאלת וואטסאפ ונעזור לכם להתאים אחד מהם לכלב/לחתול שלכם.
  3. ריח פה רע שמקורו במערכת העיכול היא בעיה מורכבת שאין לה פתרון אחיד עבור כל המקרים. אם מצבו הדנטלי של הכלב טוב ונשללה בעיה דנטלית ע”י וטרינר אך ריח הפה עדיין רע – ייתכן שמקורו בכלל מהקיבה. לרוב נמליץ על מעבר למזון המבוסס על מקור חלבוני אחר – עוף / ברווז / חזיר / דג ועוד. שינוי המקור החלבוני המרכזי במזון יכול לסייע מאוד בהקטנת ריח פה שמקורו במערכת העיכול. בנוסף, יש לבחון את הפורמולה של המזון על רכיביה המרכזיים ולשקול שינוי בהתאם. מוזמנים לחייג אלינו ונעזור לכם לחשוב איזה שינוי תזונתי יהיה בעל הסיכוי הגבוה ביותר לסייע במניעת/הקטנת התופעה. כמו כן, מזון ביתי מתובלן יכול לגרום לריח פה רע שמקורו מהקיבה. תבלינים אינם מומלצים לכלבכם וכך גם מזון ביתי (על כך הרחבנו במאמר אחר בשם “הצילו הכלב לא אוכל מזון יבש” – מוזמנים לקרוא). הפסקת מתן מזון ביתי ומזון מתובלן לכלב יכולים להוריד בצורה משמעותית את ריח הפה ולשפר באופן כללי את בריאותו. 
  4. כלבים שלהם גישה חופשית למזון רחוב יכולים להכניס לפיהם כל דבר כמעט. לצערנו, הרבה כלבים חובבים במיוחד זבל וצואה של בעלי חיים אחרים. לשלשת תרנגולות, צואת חתולים ואפילו צואת תינוקות ידועים כאהובים במיוחד אצל רבים מהכלבים. חשוב מאוד להקפיד שאנו שולטים על מה שנכנס לכלבינו לפה וכי אין להם גישה לזבל שכזה הן מבחינה בריאותית והן מבחינת שמירה על ריח הפה. שימוש במוצרים דנטליים המיועדים לכלבים יכול לסייע בהתמודדות במקרים אלו. נרחיב עליהם מיד. שימוש בזממים (מחסומי פה) יכול לעזור לכם להתמודד עם כלבים בעלי נטייה להכניס לפיהם שטויות. חשוב מאוד לזכור שלא מומלץ לתת לכלב לשוטט ללא השגחה עם זמם אלא תמיד כשאנו לידו. בנוסף, יש לוודא שמחסום הפה מאפשר פתיחה מספקת של הכלב לצורכי הלחתה (פעולת הקירור שעושים הכלבים בעת מאמץ). מחסום שאינו מאפשר הלחתה יכול לסכן את הכלב! כלבים שרצים בשדות פתוחים או שהולכים משוחררים בימי קיץ חמים מאוד –  מעלים טמפרטורת גוף ולרוב נדרשים לפעולות הלחתה גדולה ולכן לא מתאים שירוצו כאשר על פיהם מחסומים. 

סוגי המוצרים הדנטליים לכלב:

  1. משחות, מברשות וג’לים לשיניים: תמיד בחרו משחת שיניים המיועדת לכלבים! משחות שיניים של בני אדם אינן מתאימות לשימוש בבעלי חיים! ישנן היום משחות שיניים המיועדות לצחצוח בלבד (ויש כמובן גם מברשות שיניים המותאמות למבנה השן של הכלב ומביאות לצחצוח יעיל יותר) וישנם ג’לים המכילים אנזימים המפרקים את הלכלוך מהשן גם ללא צחצוח. שימוש במברשת שיניים ללא משחה או ג’ל גם הוא מומלץ מאוד. זכרו שפעולת הצחצוח עצמה היא זאת הגורמת לעיקר הניקוי. משחת השיניים מוסיפה לה ערך של ריח רענן יותר ופעולת ניקוי ארוכה יותר. חשוב להרגיל את הכלב לפעולת הצחצוח מגיל כמה שיותר צעיר. אל תצפו מהכלב ללמוד מה משמעותה רק כאשר יתחיל הריח הרע מהפה. הרבה יותר קל ונעים יהיה לכלבכם אם תרגילו אותו לפעולת הצחצוח עוד בתקופת הגורות. הפכו את פעולת הצחצוח למשחק ולפעילות מנהנה ומתגמלת. כך כלבכם יהנה ואף יחכה לה כחלק משגרת יומו. שימוש במשחות שיניים לכלבים בעלות טעמים יכול להפוך את הפעולה לכיף של ממש. לשם כך התחילו בצחצוח קצר שמלווה בהרבה ליטופים ובמילים טובות ותנו חטיף בסופו. לאט לאט האריכו את פעולת הצחצוח. מברשות, משחות וג’לים אלו מופיעים באתר תחת קטגוריית “היגיינת הפה”. מוזמנים לגלוש ולהתרשם.
  2. חטיפים דנטליים: יש מגוון עצום של חטיפים דנטליים. אלו מסייעים בעיקר בשמירה על מצב פה נוכחי ועל ריח פה טוב יותר בסמוך לאכילתם. אין לבנות על השימוש בהם כפעולה מניעתית אלא כפעולת תחזוקה שוטפת ויש להיזהר ממתן ייתר של חטיפים כאלו שכן כמו כל חטיף – אם אוכלים ממנו הרבה מידי יכולים לעלות במשקל. ישנו מגוון מאוד גדול של חטיפים דנטליים. תוכלו למצוא אותם תחת קטגוריית “ביסקוויטים וחטיפים” באתר. בשם המוצרים האלו תופיע לרוב המילה “דנלט” או “דנטלי” המדגישה כי הם מסייעים לשמירה על ריח פה וחלל הפה בניגוד לחטיפים רגילים אחרים.
  3. מי פה: את מי הפה המיועדים לכלבים אנו מערבבים למעשה בקערת המים שלהם. הם נועדו לבליעה (בניגוד למי הפה שלנו אותם יש לירוק). יש להשתמש אך ורק במי פה ייעודיים לחיות מחמד!!!! רוב הכלבים אינם רגישים לתוספת הטעם למים שלהם אך הדבר יכול להפריע לחלקם. במידה והכלב רגיש לטעם של מי הפה ניתן להתחיל עם מינונים נמוכים יותר של מי-פה ולאט לאט לעלות עד להמלצות היצרן. שימוש קבוע במי פה של כלבים יכול לסייע מאוד בהתמודדות עם בעיות של ריח פה רע מכל אחת מהסיבות שציינו. את מי הפה תוכלו למצוא תחת קטגוריית “כלבים- היגיינת הפה” באתר. 
  4. אבקה דנטלית: קיימות היום בשוק אבקות דנטליות אותן שמים על שיניי הכלב והן מסייעות מאוד בשמירה על היגיינת הפה. תוכלו למצוא אותן תחת קטגוריית “כלבים – היגיינת הפה” באתר.
  5. צעצועים ומשחקים קשיחים: כמו פעולת הצחצוח – התעסקות עם צעצוע קשיח יכולה להביא לסיוע בניקוי השן. לעיסה של צעצוע קשיח יוצרת חיכוך בין השן לצעצוע ובכך מסייעת בהורדת חלק מהלכלוך שהצטבר עליה. לא כל צעצוע יביא לתוצאה שכזו. בובות וצעצועים רכים למשל לא יעילות לניקוי השן. בחרו צעצוע קשיח יותר שהכלב יילעס אותו על מנת לשפר את הבריאות הדנטלית שלו. ישנו מגוון רחב של צעצועים שכאלו באתר תחת קטגוריית “כלבים – צעצועים ומשחקים”. אגב, גם לעיסה של גזר שלם ולא חתוך (כתחליף לעצם) יכולה לסייע לשמירה על ניקיון השן – בדיוק כמו צעצוע קשיח רק בתוספת ויטמינים וסיבים תזונתיים 🙂 .
  6. צעצועים דנטליים: צעצועים אלו הם כמובן קשיחים אך יש להם מבנה ייחודי אשר פותח במיוחד לניקוי השן. רובם בנויים מתעלות שבהן זיפים. כאשר הכלב משחק עם הצעצוע השן שוקעת בתוך התעלות הללו והזיפים שבתעלה מביאים לסיוע ממשי בניקוי השן ובעיסוי החניכיים (פעולה המזרימה דם אל החניכיים ומסייעת לשמירה על בריאותן). ניתן לשים בתעלות של צעצועים אלו משחות שיניים ייעודיות לכלבים. צעצועים אלו יכולים להתאים גם למי שמשתמש במזון רטוב (יתאימו למזונות רטובים במרקם פטה ולא במרקם נוזלי). ניתן למרוח את המזון הרטוב בתוך צעצועים אלו ובכך להקטין את רמת הידבקותו לשיניים. את הצעצועים האלו תוכלו גם כן למצוא תחת קטגוריית “כלבים – צעצועים ומשחקים”. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לשלוח לכם קישור ישיר אליהם. 
  7. משטחי ליקוק: על פני משטחים אלו מורחים למעשה את המזון הרטוב (שוב, מתאימים בעיקר למזון במרקם פטה) ובכך מונעים מהכלב שאיבה והכנסה של גושים גדולים לחלל הפה. הכלב נאלץ ללקק את המזון ובכך פחות מזון רטוב נדבק אל השיניים. מוצרים אלו מופיעים הן תחת קטגוריית “כלבים – צעצועים ומשחקים” וגם תחת קטגוריית “כלבים – כלי אוכל ושתיה”. 

לסיכום, ריח פה רע הוא תופעה שכיחה אצל כלבים ולה סיבות רבות ומגוונות. הטיפול בבעיה שונה בין מקרה למקרה. זכרו שתמיד קל יותר למנוע בעיה מאשר לטפל בה ולכן התחילו בשמירה על בריאות דנטלית מוקדם ככל הניתן. הפכו את פעולות ניקוי הפה לכפיות עבור כלבכם. הסתייעו במוצרים שיכולים לסייע בשמירה על בריאות דנטלית והקפידו לעקוב אחר בריאות הפה אצל הווטרינר.  זכרו שמוצרים דנטליים של בני אדם אינם מתאימים לשימוש בחיות המחמד והקפידו להשתמש אך ורק במוצרים שייעודם לכלבים/לחתולים. באם הופיע ריח פה רע, נסו לאתר ולבדוק ראשית מה הגורם לו (ע”י בדיקה וטרינרית לאיתור בעיות בחלל הפה) והתאימו את דרך הטיפול לגורם הבעיה. ברוב המקרים ניתן יהיה להפחית ריח פה בצורה משמעותית ובחלק מהמקרים אף למנוע אותו לחלוטין. באתר מגוון רחב של מוצרים שיכולים לסייע לכם בכך. נשמח לענות על כל שאלה ונחזיק אצבעות שתוכלו תמיד להנות מליקוק אוהב וטוב לפנים 🙂

 

הוסף תגובה

[trustindex no-registration=google]