Shopping Cart

אין מוצרים בעגלה.

ראיית הכלב – איך הם באמת רואים את העולם?

איך כלבים רואים? הם רואים רק בשחור לבן? עד כמה חדה הראייה שלהם? יותר קל להם לראות בחושך או באור? במאמר זה ננסה לחדד לכם את ההבנה בכל הקשור לאיך הכלבים רואים וננסה לענות על כל השאלות הקשורות לנושא זה. 

איך כלבים רואים? הם רואים רק בשחור לבן? עד כמה חדה הראייה שלהם? יותר קל להם לראות בחושך או באור? במאמר זה ננסה לחדד לכם את ההבנה בכל הקשור לאיך הכלבים רואים וננסה לענות על כל השאלות הקשורות לנושא זה. 


לא מעט אנו שומעים לקוחות שמעלים שאלות לגבי טיב או איכות חוש הראיה של הכלב. רבים סבורים שהכלבים רואים בשחור לבן או שראייתם אינה חדה. במאמר זה ננסה לחדד נושאים אלו.
לפני שנקבע כאן עובדות חשוב לציין שאיכות הראיה הוא מונח המורכב מהרבה גורמים למשל:
* מגוון הצבעים בהם העין יכולה להבחין.
* חדות התמונה הנקלטת.
* היכולת לראות חד בחושך.
* היכולת להתמודד עם סינוור.
ועוד.


סקלת הצבעים של הכלב

כלבים אינם עיוורי צבעים ואינם רואים בשחור-לבן. יחד עם זאת, בהשוואה לראיית בני האדם, עיין הכלב מסוגלת להבחין בפחות צבעים. הכלב מסוגל להבחין בין מספר קבוצות צבעים:
* שחור-לבן-אפור
* סגול-כחול
* ירוק-צהוב
כלומר, ככל הנראה שהכלב רואה את העולם בצבעים של כחול וצהוב, אך אינו יכול להפריד בין הגוונים השונים בתוך קבוצות צבעים אלו. לדוגמה חפצים בצבעים: סגול, כחול, תכלת, וטורקיז ייראו לכלב כמו צבע אחד בעוד ש: ירוק, צהוב, כתום, ואדום ייראו בעיניו כצבע אחר.
נבהיר כי הכלב מסוגל להבחין בהבדל בין חפץ שצבעו ירוק לחפץ שצבעו אדום (למרות שהם נכללים תחת אותה קבוצת צבע בעיניו) אך הם ההבדל ביניהם ייתפס כגווני משנה של אותו הצבע (כהה/בהיר יותר למשל).

שדה הראייה

שדה הראייה הוא כינוי לזווית/לתחום הנראה של שטח, מנקודת מבט מסוימת, ברגע נתון. לדוגמה: מה טווח הראייה שלנו כשהראש מביט לפנים.
שדה הראייה משתנה מבעל חיים אחד לשני ע”פ מיקום העין בגולגולת.
אצל בני אדם, שדה הראייה בכיוון קדימה אופקי הוא כמעט 180 מעלות, והאנכי כ- 100 מעלות.
בשל הבדלים גדולים יחסית במבנה הגולגולת ומיקום העיניים בתוכה בין גזעי הכלבים השונים, שדה הראייה הנמדד בהם הוא בין 200-270 מעלות.
כלומר, לכלב יש שדה ראייה גדול בהרבה בהשוואה לבני האדם. שדה ראייה שכזה מאפשר לכלב לראות זווית רחבה יותר של תמונה כך שהוא יכול לקלוט יותר נתונים מהצדדים בהשוואה אלינו.
חדות הראייה:
בנושא זה יש הבדל גדול בין חדות הראייה בחושך/בלילה לבין חדות הראייה באור. עדשת העין של הכלב הנה פחות גמישה ולכן פחות יעילה במיקוד קרני האור החודרות לעין. מכאן שראיית הכלב פחות חדה במקומות מאוד מוארים בהשוואה לראיית בני האדם (שלהם עדשת עיין גמישה יותר). לעומת זאת, ראיית הלילה של הכלבים חדה יותר מזאת שלנו.


ראיית לילה

העין והקרנית של הכלב גדולים יותר מאלו של עיין בני האדם והם נוטים לראות תנועה בצורה ברורה ויעילה יותר מאיתנו. עיינו של הכלב הסתגלה טוב יותר לראיית לילה/חושך משאר העיניים שלנו. כלב יוכל להבחין בדמות במרחק 900 מטר אם דמות זו היא בתנועה. אם הדמות איננה בתנועה, הכלב יוכל להבחין בה רק ממרחק של 500 מטר! יעילות ראייתם של כלבים היא מיטבית בשעות בין הערביים, בערפל או בתנאי אור נמוכים ביותר. הם מבחינים יותר טוב בנצנוץ. כך למשל אם הכלב בוהה במסך הטלוויזיה סביר להניח שהוא רואה סדרה של תמונות כרצות אחת אחרי השנייה (בדומה להקרנת שקופיות) ולא כסרט אחיד כפי שאנחנו קולטים זאת.

למדנו שיש הבדלים בין יכולת הראייה של הכלבים לזו שלנו, בני האדם. כלבים רואים את העולם בסקלת צבעים בהירה יותר, מתקשים להבחין בפרטים הקטנים, אך בעלי טווח ראייה גדול יותר. הכלבים מצטיינים ביכולת הבחנה תנועתית גבוהה ומתאפיינים בראיית לילה טובה יותר מאשר ראיית יום.

אנו מקווים שמאמר זה שפך אור וחידד שאלות שהיו לכם בנושא ומעתה תוכלו לראות את העולם גם קצת אחרת.

לחנות פט פלנט.

הוסף תגובה

[trustindex no-registration=google]