סל קניות

אין מוצרים בעגלה.

בית דברו איתנו חנות מבצעים

פולפת סלק – ייתרונותיה במזון לחיות מחמד

פולפת סלק (beet pulp) היא רכיב נפוץ מאוד במזונות היבשים של כלבים וחתולים. מה זה ולמה זה טוב?

פולפת סלק (beet pulp) היא רכיב נפוץ מאוד במגוון מזונות של חיות המחמד. מזה זמן רב שהיא ידועה כתוסף תזונה לסוסים ולחיות משק אחרות ובנוסף, לאחרונה, משתמשים בה גם כחלק מהפורמולה של מזונות לכלבים ולחתולים.
ישנם דיווחים רבים על יתרונותייה של פולפת הסלק כחלק ממזון לחיות המחמד אך ישנם גם כמה חילוקי דעות בנוגע לשימוש בה.
מאמר זה יסייע בהבנת הייתרונות שיש לשימוש בפלופת סלק בפורמולת המזון וכמו כן ייבחן את החסרונות הפוטנציאליים של רכיב מזון נפוץ זה.

המקור של פולפת הסלק

חלק מהאנשים טועים לחשוב שפולפת הסלק היא למעשה סלק הגינה המוכר אך למעשה פולפת הסלק שונה מאוד מירק זה.
פולפת הסלק היא תוצר הלוואי של תהליך המיצוי של סוכר גלמי מצמחי סלק-הסוכר המגודלים לצורכים תעשייתיים. סלקי-הסוכר מגודלים בכמויות ענק לצורכי הפקת סוכר. לאחר מיצוי הסוכר מתוכם נותרת עיסה המכילה מעט מאוד סוכרים אך חיונית כמקור לאנרגיה ולסיבים תזונתיים- זוהי פולפת הסלק.

הייתרונות של פולפת הסלק

אחד הייתרונות הגדולים ביותר של רכיבי פורמולה שהם תוצר לוואי של תהליך כלשהו הוא זמינותם, הן כמותית והן כלכלית (הם זולים יותר). בנוסף, לפולפת הסלק יש מספר ייתרונות נוספים על פני מקורות סיבים רבים אחרים כגון: בוטנים, אורז או פולי סויה. פולפת הסלק מכילה סיבים תזונתיים בלתי מסיסים – סיבים אלו אינם נעכלים במעי והם מתאפיינים בתהליך תסיסה מתון ביותר. משמעותו של דבר היא שסיבים שמקורם בפולפת הסלק הם בעלי ייתרון בכך שהם מוספים נפח ומלחחים את צואת בעה"ח בעודם מספקים גם מקור אנרגיה שיכול לשפר את בריאותו של הנקודתים (הנקודתים – Colon הוא חלק המעי הגס הקרוב לפי הטבעת). סיבים שתוססים באופן איטי או מתון, כגון הסיבים שמקורם בפולפת הסלק, מומלצים לעיתים קרובות כסיבים הטובים ביותר עבור כלבים וחתולים.
פולפת הסלק נפוצה בעיקר במזונות לסוסים. סוסים הם אוכלי עשב מובהקים ועד כ- 40% מצריכתם הקלורית מקורה מעיכול המזון בנקודתים (אותו החלק במעי הגס שהוזכר קודם לכן).
באזור זה הסיבים התוססים מתפרקים לחומצות שומן בלתי יציבות ע"י בקטריות. חומצות שומן אלה מנוצלות ע"י הבקטריות המועילות (הבקטריות הטובות) וע"י הסוס עצמו כמקור לאנרגיה.
לעומת הסוסים, מעט מאוד מתהליך העיכול מתרחש בנקודתים (או במעי הגס) אצל כלבים וחתולים ולכן הם מפיקים פחות אנרגיה מסיבי פולפת הסלק. אף על פי כן, פולפת הסלק משפרת את בריאותו של הנקודתים ע"י כך שהיא מהווה מקור לחומצות שומן, גם אם קטן, לבקטריות המועילות שבמעי הגס

החסרונות של פולפת הסלק

נרשמו מספר בעיות הנוגעות לשימוש בפולפת הסלק כחלק מפורמולות המזון של בע"ח ובהן: פוטנציאל להתנפחות הקיבה וחסימתם של סיסי המעי (סיסי המעי מהווים שכבת ריפוד דקיקה המורכבת מהרבה מאוד סיסים זעירים ובכך הם מגדילים מאוד את שטח הפנים של המעי וכתוצאה מכך משפרים את ספיחת תוצרי העיכול מהמעי לדם).
רק מעט מבעיות אלו אומתו ורובן מתייחסות לבעיות שזוהו אצל סוסים כתוצאה משימוש בפולפת סלק בתפריטתם.
בחלק מהמחקרים, שהתמקדו בסוסים, השתמשו בכמות פולפת סלק שסיפקה 50% מצריכת הקלוריות היומית ולכן כל תופעה שלילית או חיובית של פולפת הסלק היתה קשורה לכמות הגדולה שניתנה לסוסים.
יש לזכור כי הכמות של פולפת הסלק הניתנת לסוסים וכן האחוז שרכיב זה תופס מכלל תפריטם הם גדולים פי כמה וכמה מהכמויות והאחוזים הרלוונטים לכלבים ולחתולים.

לסיכום

פולפת הסלק נחשבת כמקור מצויין לסיבים תזונתיים בפורמולת המזון של חיות המחמד. השימוש בפולפת סלק כחלק מפורמולת המזון נפוץ מאוד בקרב חברות המייצרות מזון יבש  אך הכמות הנאכלת ע"י חיית המחמד הלכה למעשה היא קטנה יחסית. פולפת הסלק היא לעיתים נדירות בלבד המקור היחיד לסיבים תזונתיים בפורמולת המזון.
ככלל, מומלץ להקפיד על מזון המכיל מגוון של מקורות לסיבים תזונתיים הכלל את כל רמות התסיסות והמסיסות.
לפולפת הסלק ייתרון נוסף בשל תרומתה לבקטריות המועילות במעי וע"י כך לסיוע בשמירת בריאות הנקודתים.
פולפת הסלק נמצאת כחלק מהפורמולה של הרבה מזונות יבשים ובאם מקפידים על האכלה נכונה היא מהווה מרכיב תזונתי בעל ייתרונות לרוב חיות המחמד.

הוסף תגובה

[trustindex no-registration=google]