Shopping Cart

אין מוצרים בעגלה.

התאמת המזון לשלבי החיים ולצרכים מיוחדים

כבר שנים רבות ידוע כי הכלב הוא ידידו הטוב של האדם, ובימינו כלבים הם הרבה יותר מכך. עבור אנשים רבים הכלב הינו חיה אהובה, מטופחת ומושקעת הנחשבת לחלק מהמשפחה, ומובן שהם שואפים לספק לו את התזונה הטובה ביותר שידם משגת. אם גם אתם נמנים על אוהבי הכלבים, חשוב שת

למה בכלל לרכוש מזון כלבים ?

ישנם בעלי כלבים הדוגלים בהאכלת חיית המחמד בשאריות משולחנם, בין אם מתוך אמונה שמזונם של בני האדם איכותי יותר משל כלבים, או מתוך רצון לחסוך ברכישת מזון מיוחד. ואולם, חשוב לדעת כי מזונות המתאימים לבני אדם אינם מספקים תזונה מלאה לכלב, ולעיתים מכילים רכיבים שאינם בריאים לו. טענה זו מחוזקת על ידי מחקרים שהוכיחו כי כלבים שניזונו משאריות של בני אדם אופיינו בתוחלת חיים ממוצעת קצרה בשליש, לעומת כלבים שניזונו ממזון ייעודי. לכן, חשוב לרכוש עבור חיית המחמד שלכם מזון יבש שהינו ייעודי לצרכיה.

אוכל לכלבים בהתאם לגיל

מזון לכלב יש לבחור ראשית בהתאם לגילו, מכיוון שכלבים בשלבי התפתחות שונים נדרשים למזונות ייעודים הנבדלים במרכיביהם וביחסי המרכיבים. חלוקת מזונות לכלבים בהתאם לגילם נקבעת על פי ארבעה שלבים עיקריים – ילדות, בגרות, היריון והנקה, וזקנה:

מזון גורים:

שלב הגורות משתנה בהתאם לגודל הכלב, ככל שגודלו הסופי של הכלב יותר גדול כך תקופת הגדילה ארוכה יותר

  • כלבים מגזע קטן : עד גיל שנה
  • כלבים מגזע בינוני-גדול: עד גיל שנה וחצי
  • כלבים מגזע ענק: עד גיל שנתיים

גורי כלבים נדרשים לתזונה קצת יותר עשירה בחלבון ובשומן היות והם נמצאים בתקופה של גדילה מאוצת בה יש בניה של מסת שריר ועצם. כמו כן גורים מתאפיינים במרץ רב ולרב ההוצאה האנרגתית היומית שלהם גבוהה יותר מזו של כלב בוגר (שאינו פעיל במיוחד). מזון שמכיל יותר שומן הוא לרב מזון בעל כמות אנרגתית גבוהה יותר.

מזון לבוגרים

נעביר את הכלב למזון לבוגרים כאשר הוא סיים את תקופת הגורות.
מזון לבוגרים מכיל באופן מאוזן את כל הרכיבים הנחוצים לכלב בוגר, כולל חלבונים, פחמימות, נוגדי חמצון וויטמינים ומינרלים.
עד מתי? עד שרמת הפעילות של הכלב יורדת באופן משמעותי ו/או כאשר הכלב מתחיל להשמין.

כלבות הרות ומניקות

כלבות הרות או מניקות נדרשות למזון מיוחד ומועשר, המספק את האנרגיה והרכיבים הנחוצים לצליחת תקופה זו באופן בריא ומאוזן, הן מצד הכלבה והן מצד גוריה.
ייצור החלב גובה מחיר אנרגתי רב מהכלבה המניקה ולעיתים קרובות הכלבה מאבדת משקל רב לאורך תקופת ההנקה. לקראת ההמלטה מומלץ להעביר את הכלבה למזון גורים/מזון לכלבים פעילים. מזונות אלו עשירים יותר בחלבון ושומן ויתמכו בצרכים התזונתיים של הכלבה בתקופת ההנקה. יש להמשיך ולהאכיל במזונות אלו עד שהכלבה חוזרת למשקלה התקין ואז ניתן לחזור למזון בוגרים רגיל.

מזון לזקנים

כל כלב נכנס לתקופת הזקנה בגיל שונה (נהוג להחשיב כלב מעל גיל 8 לקשיש אבל מיד נראה שלא תמיד כך הדבר). תקופת הזקנה מתאפיינת בשינויים בגופם וברמת תפקודם של בעה”ח. כלב בשל הירידה בתפקוד הכללי ובשל נטיה לשחיקה של המפרקים לרב נראה ירידה בפעילות הגופנית של הכלב. ירידה בפעילות הגופנית יכולה להביא להשמנה ולכן רב המזונות המיועדים לכלבים קשישים הם מופחתי חלבון ושומן (יש חברות שלא מפרידות בין השקים והמזון שלהם הוא: סניור/לייט).  אבל! לעיתים אנו נתקלים בבעיה אחרת והיא בעיית שיניים וחניכיים. אצל הרבה כלבים מבוגרים השיניים או החניכיים כואבות ומגבילות את היכולת לצרוך מזון יבש. הכלב מתחיל לאכול פחות ולמרות שהוא פחות פעיל – הוא יורש במשקל. במקרים כאלו תזונה המיועדת לקשישים רק תחריף את הירידה במשקל (שכן מדובר לרב במזונות דלי שומן).

ברב המקרים החלוקה לגילאים תתאים לכלב. ננסה להדגיש את המקרים שלא:
1. כלב קשיש רזה מאוד – מומלץ להאכיל במזון לגורים. מזון זה עשיר יותר בשומן ולכן המעט שהכלב אוכל יהיה עשיר יותר, ייתרום לעליה במשקל ויהיה תאים יותר לכלב  מה שיעודד אותו לאכול יותר. במקרים קיצוניים ניתן להאכיל בשימורים).
2. כלב קשיש שעדיין פעיל מאוד. לאחר שהבנו שמזון לקשישים הוא דל יותר בחלבון ובשומן נדע שעלינו להעביר את הכלב למזון זה רק כאשר רמת הפעילות שלו יורדת.
3. גור מגזע ענק שמתפתח מהר ייתר על המידה. גורים מגזע ענק לעיתים מתפתחים מהר מידי ואז נוצר מצב שמסת השריר כבדה מידי על העצם שעד לא הספיקה להתפתח כך שתוכל לתמוך את כל מסת השריר שנבנתה. במקרים אלו נעביר את הגור למזון לבוגרים (ובמקרים קיצוניים אף למזון לקשישים או למזון דיאטתי) על מנת להאט את הבנייה של מסת השריר.

מה זה מזון “לכל שלבי החיים” ALS?

לאחרונה מופיעות יותר ויותר חברות שלא מייצרות הפרדה של המזונות (לכלבים ולחתולים) לפי שלבי חיים. על השקים שלהם רשום שהמזון מתאים לכל שלבי החיים והכוונה היא “גם לגורים וגם לבוגרים”. איך יכול להיות? חברות אלו לרב מייצרות שק אחד לגורים ולבוגרים שהוא שק מאוד עשיר בחלבון ובשומן. במקביל יש להם שקים דיאטתיים אותם הם מייעדים לכלבים בוגרים עם נטיה להשמנה או לכלבים קשישים. התפיסה של חברות אלו היא ש”אמא זאבה” בטבע וגור הזאב בטבע ניזונים בדיוק מאותה התזונה. לכן, כל עוד הכלב הבוגר הוא פעיל ולא נוטה להשמנה אין מניעה שיאכל מזון עשיר כמו של גור. בגלל שישנם כלבים בוגרים שהם פחות פעילים ונוטים להשמין – חברות אלו מייצרות עבורם שקים נפרדים העונים לצורכי התזונה הספציפיים שלהם.

בחירת אוכל לכלב עם צרכים מיוחדים

לצד בחירת מזון בהתאם לגיל הכלב ישנם גם כלבים בעלי צרכים מיוחדים ,הנובעים בעיקר מבעיות תפקודיות ובריאותיות. בעיות אלו דורשות תזונה ייחודית המסייעת לשמירה על בריאות הכלב, מונעת את הישנות הבעיה ולעיתים אף פותרת אותה. על מזונות לכלבים בעלי צרכים מיוחדים נמנים בין היתר:

  • אוכל דיאטטי- כלבים רבים סובלים מהשמנת יתר עקב פינוק, עיקור או סירוס, חוסר בפעילות ומאמץ גופני, או פשוט מעצם היותם כלבים רגועים שאינם מוציאים הרבה אנרגיה. חשוב להבין כי השמנת יתר מזיקה לבריאותו של הכלב ולעיתים קרובות מקצרת את חייו. לכן, יש לרכוש עבורו מזון דיאטטי/ מזון לקשישים / מזון לבוגרים בעל אחוז שומן נמוך. מעבר לאחוז השומן רצוי שהמזון יכיל גם כמות גבוהה יחסית של סיבים תזונתיים התורמים לתהליך העיכול ולתחושת השובע.
  • מזון לכלבים אלרגנים – גם כלבים עשויים להיות רגישים למוצרי מזון מסוימים, לכן מיוצר עבורם מזון מיוחד ללא החומר האלרגני, עם רכיבים אחרים המחליפים אותו. כלב יכול לפתח רגישות אלרגית בכל שלב בחייו ולכן לפעמים לאחר שנות האכלה רבות באותו המוצר לפתע מופיעה הרגישות האלרגית ויש צורך בשינוי תזונתי. הסימנים הנפוצים לאלרגיה למזון הם: גירוד אובססיבי של הגוף, דלקות עיניים/אוזניים חוזרות ונשנות, התעסקות אובססיבית בכפות הרגליים, שינויי פגמינטציה, ריח גוף חריף. במידה ואחת או יותר מתופעות אלו מופיעות רצוי להתקשר ולקבל ייעוץ להחלפת המזון.
  • מזון לכלבים עם בעיות עיכול וקיבה – כלבים רבים סובלים מבעיית קיבה רגישה המתבטאת בגזים, צואה רכה והפרעות עיכול. עבורם יש לרכוש מזון מיוחד המכיל רכיבים וסיבים קלים לעיכול, ומחוזק בנוגדני חמצון ייחודים.
  • מזון רפואי – יש כלבים הסובלים מסכרת/ בעיות במערכת השתן / בעיית כליות / בעיית לב ועוד. במקרים אלו הוטרינר ימליץ על מזון רפואי המסייע להתמודדות עם הבעיה.

לא לשכוח את האיכות

מלבד בחירת מזון בהתאם לצרכי הכלב חשוב לתת את הדעת על איכות המוצר, מכיוון שזו משתנה בין היצרנים מבחינת טיב וסוג המרכיבים.

הוסף תגובה

[trustindex no-registration=google]