Shopping Cart

אין מוצרים בעגלה.

דגנים – להיות או לא להיות?

בשנים האחרונות הולכים וצצים להם יותר ויותר מזונות נטולי דגנים (גריין פרי) ויחד איתם יותר ויותר המלצות ותאוריות כאלו ואחרות על נחיצות הדגנים בתזונתם של הכלבים.

מזונות נטולי דגנים הם יקרים יותר, לפעמים בצורה משמעותית, ולכן חשבנו לתת לכם קצת מידע בנושא, על מנת שכל אחד יוכל להחליט מה התזונה המיטבית עבור כלבו.

ראשית – מה זה דגנים ומה הבעיה איתם?

באופן כללי הדגן הוא ייבול אשר ניתן לטחינה ואשר ניתן להפיק ממנו קמח. בין הדגנים המפורסמים נמצא: חיטה, דורה, אורז, שעורה, שיפון, שיבולת שועל ועוד. 

דגנים מלאים הם דגנים שמכילים גם את ליבת הייבול, ולא עברו תהליכי עיבוד בתעשיית המזון שהובילו לאובדן רכיבים בריאים שהיו בהם במקור.

הדגנים הם מקור לאנרגיה (קלוריות) ולפחמימות מורכבות, אך מעבר לכך יש להם ערכים תזונתיים רבים אחרים. דגנים מלאים מספקים לגוף רכיבים תזונתיים בריאים רבים ובהם חלבונים צמחיים (מן הצומח), אנטי אוקסידנטים (נוגדי חמצון טבעיים), סיבים תזונתיים (מסייעים מאוד לתפקוד מערכת העיכול),  ויטמינים ומינרלים שונים וחומרים נוספים שנקשרו במחקרים לעיכוב של תהליכים דלקתיים.

נשמע טוב לא? אז למה בשנים האחרונות צצים להם כל כך הרבה מזונות נטולי דגנים?

התשובה לשאלה נעוצה ברכיב תזונתי מפורסם בשם “גלוטן”. גלוטן הוא חלבון, אך בשונה משאר החלבונים, ניתן למצוא אותו בעיקר בדגנים (ולא במוצרי חלב, מוצרי בשר וכו).  ייחודו של חלבון הגלוטן הוא שהוא אינו מסיס במים (ולכן נהוג מאוד להשתמש בו בתעשיית המזון והאפייה במיוחד כי הוא מעניק גמישות, יציבות ומרקם שאנחנו אוהבים במאפים שלנו). מקור שמו בא מהמילה הלטינית  “גלוטן” שפרושה “הדבקה”. שמו הוענק לו בשל יכולותיו להדביק את רכיבי הקמח ולאפשר לו להפוך לבצק. 

אז גלוטן הוא אומנם חלבון אבל כאשר אנו מדברים על ערכים תזונתיים, לכל חלבון יש את רמת הנעכלות שלו. רמה זו מתייחסת לקלות/לקושי שבה הכלב יכול לעכל את החלבון, לפרק אותו לחומצות האמיניות שמהן הוא מורכב ולהשתמש בהן לבניה ולתפקוד הגוף. בנוסף לרמת הנעכלות של החלבון אנו מדרגים גם את ערכיו התזונתיים. חלבון הוא מקור לחומצות אמיניות שאותן הכלב צריך לתפקוד הבסיסי ולשמירה על בריאותו. נושא זה מורכב ומופרט יותר לעומק במאמר נפרד בשם “חלבון” ואתם מוזמנים להעמיק את היידע שם אך כאן רק נגיד שיש חלבונים שהערך התזונתי שלהם גבוהה יותר מאלו של אחרים. גלוטן נחשב לחלבון שרמת הנעכלות שלו נמוכה יחסית ואין לו ערכים תזונתיים גבוהים מאוד. מה גם שיש אחוז מסויים של כלבים שעלולים להתקשות מאוד בעיכולו והוא עלול לגרום במקרים כאלו לכאבי בטן, גזים, שלשולים ועוד. שימוש בדגנים עתירי גלוטן מאפשר לייצרן המזון להעלות את ערך החלבון בשק אך בפועל, הרבה מאוד פעמים, מדובר בחלבון שרמת הנעכלות שלו נמוכה וערכיו התזונתיים נמוכים ולכן הוא נראה טוב בעיקר בטבלת האחוזים על השק. גלוטן הוא חלבון זול והוא יוצר מרקם טעים ביותר ומסה שקל יותר לעבוד איתה ולכן השימוש בו נפוץ כל כך, בכל תעשיות המזון ובכללן גם בתעשיית מזון לכלבים. 

מזון נטול דגנים הוא בהכרח מזון נטול גלוטן ומכאן הייתרון שלו. אבל!!!

דגנים בתעשיית מזון הכלבים נחשבים פילרים (ממלאים את נפח המזון ומסייעים ביצירת צורתו הסופית ככופתיות). נשאלת השאלה – מה שמים במקומם? על שאלה זאת ניתן יהיה לענות במדויק רק מקריאת רשימת הרכיבים של כל מוצר ומוצר אבל הרבה מאוד פעמים נגלה שאת מקומם של הדגנים תפסו פחמימות פשוטת כגון תפוח אדמה או בטטה. פחמימות שהערכים התזונתיים שלהן הרבה מאוד פעמים יכולים להיות נמוכים מאלו של הדגנים.

אז מה עושים?

ישנן היום חברות שמייצרות מזונות שהם לא נטולי דגנים אבל כן נטולי גלוטן. איך זה אפשרי? כי יש דגנים מסויימים שהם נטולי גלוטן או שמכילים כמות מאוד מאוד נמוכה שלו. אורז למשל הוא דגן נטול גלוטן לחלוטין. בשיבולת שועל יש מעט גלוטן אבל המון ערכים תזונתיים אחרים חשובים. ולכן, אוכל שיש בו אורז כדגן יחידי בשק הוא מזון נטול גלוטן אבל לא נטול דגנים. 

אבל הכלב בא מהזאב והזאב לא אוכל דגנים – oh really?

עכשיו לנקודה שאנחנו שומעים דיי הרבה מלקוחות שעוברים למזונות נטולי דגנים והיא ש: “הכלב היה פעם זאב וזאבים בטבע לא אוכלים דגנים”. בוא נתיחס לזה רגע בשתי נקודות מרכזיות:

 * הכלב היה פעם, מאוד מאוד מאוד פעם, זאב. הוא כבר הרבה מאוד שנים לא זאב. זה נכון גם מבחינה פיזיולוגית וגם מבחינה התנהגותית. וגם אם הוא דומה מאוד בגנטיקה שלו לזאב (אל תשכחו שגם אנחנו דומים אפילו יותר בגנטיקה שלנו לקוף ועדיין התזונה שלנו לא בהכרח צריכה להיות כמו של הקופים), אורח החיים של הכלב שונה מאוד מזה של זאב. הרוב הגדול של הכלבים שלנו לא צריכים לצוד את הארוחה שלהם. הם לא עוברים ימים שלמים של צום בלי מזון מפאת מחסור, הם לא חשופים לתנאי מזג אוויר קיצוניים כפי שהזאבים חשופים אליהם. ועוד ועוד ועוד. ולכן, עם כל הכבוד למקור המכובד ממנו התפתחו כלבינו, לא ניתן לבנות לכלב תפריט באותן הטענות שמקורו בזאב. זה לא נכון וגם לא בריא. מקווים שאף פעם לא נתקלתם בבעיה שהכלב משלשל אבל אם כן, זה הרי ידוע שאחד הדברים הראשונים שעושים זה הפסקת המזון ומעבר להאכלה באורז ליום-יומיים. אורז עושה “ריסט” למערכת העיכול של הכלב. מזון נטול דגנים הוא בהכרח מזון נטול אורז. וזה יכול להיות לפעמים קצת פקשוש, במיוחד עבור כלבים עם מערכת עיכול רגישה. חשוב מאוד להבין את הנושא הזה בבחירה במזון נטול דגנים ולקחת אותו בחשבון. 

* זאבים בטבע אוכלים דגנים! שוקינג אבל נכון! נחזור ונדגיש שכלב הוא כבר ממזמן לא זאב ולא בהכרח נכון ובריא שנתאים לו תזונה על בסיס הנתון הזה. אבל אם בכל זאת אתם בוחרים ללכת על הטענה הזו דעו שזאבים בטבע אוכלים דגנים. לא בכמויות גדולות וזה בהחלט לא הרכיב המרכזי בתזונתם אבל לגמרי רכיב נוכח. צייד של בעל חיים צמחוני מאפשר לטורף שצד אותו גישה לאכילת האיברים הפנימיים ובהם הקיבה. קיבתם של בעלי חיים צמחוניים מכילה דגנים. הקיבה והאיברים הפנימיים הם לרוב החלקים הכי “אטרקטיביים” עבור הטורפים. אם תשחזרו סרטי טבע שראיתם סביר להניח שתזכרו שלאחר ההרג רוב הטורפים עוזבים את הצוואר או את הירך האחורית (מקומות האחיזה הנפוצים ביותר בעת הצייד) ומתחילים לפרק את הטרף מאזור הבטן והצלעות. אזורים אלו מאפשרים גישה לאיברים הפנימיים ולקיבה, שלהם הערכים התזונתיים הגבוהים ביותר ולכן הם המבוקשים ביותר. שאר החלקים ממתינים לרוב לאוכלי השאריות.  

אז מה עושים? מה נכון ומה לא נכון? מה בריא ומה לא? 

לצערנו אין לנו תשובה חד משמעית עבורכם היות ולכל כלב יש את הדרישות התזונתיות שלו. מזון שעושה לכלב אחד פלאים יכול לגרום לכלב אחר אלרגיות או קשיים בעיכול. יש כאן גם עניין של ניסוי וטעייה וגם עניין של תקציב. 

לא צריך לחשוש כל כך מדגנים, ואולי אפילו יש לתת להם הערכה מחדש. בכל מיקרה חשוב לראות מה מחליף אותם באוכל ולקבל החלטה בהתאם לכך. מזון נטול דגנים הוא לא אוטומטית יותר טוב ממזון שאינו נטול דגנים. את זה חשוב מאוד לזכור. יש לעבור ולקרוא את כל רשימת הרכיבים בשק ואז לקבל החלטה שמביאה בחשבון את שילוב כל הרכיבים ולא רק רכיב אחד (אנו ממליצים מאוד לקרוא את המאמר “איך בוחרים מזון לכלבים?” שמופיע גם הוא באתר שלנו, הוא מתייחס יותר בפירוט לעניין זה). 

כן רצוי לבחור במזון שיש בו דגנים שהערכים התזונתיים שלהם גבוהים יותר. אורז (שהוא נטול גלוטן לחלוטין) ושיבולת שועל נחשבים דגנים מזינים ביותר שאולי חבל יהיה לוותר עליהם. חיטה לעומת זאת בעלת ערכים תזונתיים נמוכים יותר ואחוז גלוטן גבוהה הרבה יותר. כמו כן אפשר לבחור במזון שאינו נטול דגנים לחלוטין אבל הוא עשיר בבשר ומכיל מעט דגנים איכותיים. אנחנו ממליצים לא להתפס ל”נטול דגנים” אלא לשקול מזון “נטול גלוטן” ואם התקציב לא מאפשר זאת לעבור על רשימת הרכיבים ולראות בדיוק ממה מורכב השק. בהתאם לכך לקבל החלטה. אם בחרתם במזון נטול דגנים (ויש כלבים שמזונות אלו בהחלט מטיבים איתם) דעו את חסרונותיהם ואם אתם רואים שהכלב לא מצליח להסתגל אליהם – אל תצמדו אליהם בכוח רק כי שמעתם שהם “הכי טובים”. 

חשוב לזכור שרשימת הרכיבים העיקריים נקבעת ע”פ האחוז המשקלים של כל רכיב ולכן הרכיב שרשום ראשון ברשימה ממנו יש הכי הרבה בשק. הרכיב השני קצת פחות וכך הלאה. קראו את רשימת הרכיבים! אל תתפתו לשלם על מותג כי מישהו המליץ עליו (וטרינר, בית גידול, חנות, חבר ששמע ש…..). רכשו יידע וקבלו החלטה על פיו. אם קבלתם המלצה – בדקו אותה. זה מצריך ממכם מעט השקעה בלמידה בסיסית. הרבה מאוד יידע בתחום זה תוכלו למצוא ממש כאן אם תקפידו לקרוא את כל המאמרים. אנחנו משקיעים מאמץ רב להעלות כאן תוכן שבאמת יוכל לקדם אתכם בנושא הזה ולאפשר לכם להתנתק ממיתוגים ולבחור את מה שהכי טוב בתקציב שעומד לרשותכם. 

ולסיכום נדגיש כי כמו בכל דבר בחיים ובעיקר בכל מה שקשור לתזונה, יש המון גישות. במאמר זה הבאנו את הגישה שלנו שמבוססת על עשרות שנים בתחום, ניסיון עצום בכל הקשור לייעוץ תזונתי לכמות אינסופית של כלבים לאורך כל השנים שאנחנו קיימים (התחלנו בשנת 2004 תעשו אתם את החשבון) ולמידה אין סופית של התחום הזה, שהולך ומתפתח עם השנים. אנחנו מודעים לכך שיש כאלו שיחלקו עלינו. וזה בסדר. הגישה שלנו אומרת שלפעמים מוצר נראה כמו זהב על הנייר (מבחינת רכיבים וכו’) אבל בפועל יש איתו הרבה בעיות. לפעמים אי אפשר אפילו להסביר למה. ולכן שילוב של יידע שמאפשר בחינה של פורמולה יחד עם ניסיון בפועל עם עשרות אלפי כלבים הוא נכון יותר מרק קריאה של מחקר כזה או אחר. מקווים שהצלחנו לעזור לכם ותמיד זמינים לשרותכם גם בייעוץ טלפוני. 

 

 

 

הוסף תגובה

[trustindex no-registration=google]